Terasa

Po nejakom čase sme sa vrhli na terasu, bez nej to naozaj nie je ono. Hľadal som vhodný systém, viacero ľudí/firiem mi odporúčalo navoziť a utlačiť štrk na celú plochu alebo ešte lepšie ju celú zabetónovať. Hľadal som ale jednoduchší spôsob, nechcel som na pozemku uz žiadny nákladiak a predstava, že budem musieť upraviť takú veľkú plochu ma vôbec netešila.

Našiel som na internete zmienky o zemných skrutkách a po dosť dlhom hľadaní sa mi podarilo nájsť aj firmu, ktorá mi bola ochotná tieto skrutky zavŕtať do zeme. Sám som si na to netrúfal.
S pomocou vrtáku zvládli chlapi zavŕtať cca 35 skrutiek asi za 5 hodín, doobeda prišli a poobede odišli. Keďže skrutky boli zavŕtané tesne nad zatrávnený povrch, celý som ho pre istotu prerýľoval. To mi trvalo necelé dva dni, čiže za 2-3 dni som mal všetko pripravené na osadenie terasy.
Na skrutky sme osadili namorené KVH hranoly (spodné 80x160, vrchné 60x60).

Na vrchný rad už išli priamo terasové dosky. Zvolil som si termo-borovicu, ktorú som pre istotu prelakoval.
A máme hotovo.

4 komentáre:

  1. Dobrý deň,
    zaujala ma Vaše technické riešenie založenia terasy. Ako sa Vám osvedčilo? Je aj po rokoch stabilné? KVH hranoly sú stále bez zmeny - poskytujú kvalitný základ pre termo - borovicu? Riešili by ste ďalšiu terasu podobným spôsobom?

    Ďakujem za odpoveď
    T.M.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň.

      Začnem od konca, so samotným systémom som veľmi spokojný a určite by som do toho šiel znovu. Konštrukcia je stabilná aj po rokoch.

      Výhoda riešenia je v tom, že priestor pod ním "dýcha", kedže je dutý, nie je problém s odvodnením atď. Zároveň je to "skladačka", ak by bol s niečím problém, dá sa to vymeniť. A pocitovo je to podľa mňa príjemnejšie ako tvrdá dlažba.

      Jediný "problém" je samozrejme trvácnosť dreva. Na tých fotkách to nie je vidno, ale termo-dosky nie sú na KVH hranoly priamo privŕtané, ale sú upevnené takými plastovými spojkami, ktoré sú medzi termo-doskami, v medzere. Je to estetickejšie riešenie, ale problém je v tom, že tieto spoje po rokoch už nedržia ako kedysi. A aj keď olejujem samotné termo-dosky, do týchto medzier sa olej veľmi nedostane a tieto spoje teda rýchlejšie degradujú a KVH sa na tých miestach začína ako keby "rozpadávať". KVH nevydrží bez ošetrovania o nič dlhšie ako bežné drevo, čiže dosky sú raz za čas na nejakom mieste ako keby uvoľnené a treba ten spoj trochu presunúť alebo inak opraviť. Nie je to nič, čo by nejak kazilo dojem z terasy samotnej, bežný človek si to nevšimne, ale ja to samozrejme vnímam.

      Je otázka, ako by sa to dalo vyriešiť lepšie.
      - Možno ak by boli dosky priamo privŕtané ku KVH a teda by spoje boli kryté samotnými doskami, tento problém by som vôbec nemal.
      - Alebo ak by sa na vrchné hranoly použilo iné drevo, výborné skúsenosti mám s agátovým drevom, ktoré mám okrem fasády aj inde na záhrade, kde je bez ošetrovania má po rokoch stále výbornú pevnosť oproti KVH.

      Odstrániť
  2. Ďakujem pekne za rýchlu odpoveď,
    ja som tiež rozhodnutý o terase na zemných skrutkách, len riešim ako. Uvažujem nad celou konštrukciou terasy z termodreva. Tiež nechcem "prevŕtavať vrchné dosky" a chcem použiť buď terasové klipy, alebo systém ktorý ste použili vy. Preto zháňam čo najviac informácii z "reality". Aj tieto Vaše my pomohli.
    Ak by som sa mohol ešte spýtať:
    V akom rozostupe sú z. skrutky a aké veľkosti ste použili?
    P.S. Na agátová drevo som zachytil aj negatívne rezenzie nie ani na drevo, ale cinkované spoje, ktoré sú používané a vraj sa zvyknú rozlepiť. Brali ste všetko agátové drevo z f. kotrú spomínate v blogu?

    Ešte raz Ďakujem.

    T.M.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zdravím, v cenovej ponuke mám napísané "zemné skrutky TIP 600mm + predĺženie k zemnej skrutke 200mm".
      Rozostupy sú popri dlhšej strane domu 1550mm, popri kratšej 976mm. Vzdialenosť od hrany domu je 150mm na oboch stranách.

      Cinkované spoje potvrdzujem, tie nedržia a treba na to pri manipulácii dávať pozor. Na fasáde mi to nevadí a inde na záhrade používam len kratšie latky. Samotné drevo je ale výborné.
      Už si žiaľ nepamätám, odkiaľ bolo fasádne drevo, ale je pravdepodobné, že to bolo z jednej firmy.

      Odstrániť